Grön sparrisfrittata

Publicerad 2013-05-03 20:35:00 i Mat & Bak,

Denna bondomelett snappade jag upp i tidningen buffé. Väldigt god. Jag hade fryst sparris hemma och de gick lika bra att ha. Jag ville ha en matigare variant så jag stekte upp knaperstekt bacon, lät det rinna av på papper och strödde över innan jag hade den i ugnen.
 
Ingredienser:
  • 2 knippen grön sparris (250g)
  • 150 g frysta ärter
  • 1 påse riven västerbottensost (150g)
  • 1 msk dijonsenap
  • 12 ägg
  • rucola till garnering
  • smör
  • salt, peppar
  • ev 1 pkt bacon
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en ugnssäker form.
2. Skär bort den nedre träiga delen av sparrisen. Skär resten i bitar. Koka sparrisen i lättsaltat vatten 3-5 minuter. Häll av och låt rinna av. Ta ev undan några sparrisknoppar till garnering. Fördela sparris, ärter och ost i formen.
3. Vispa ihop senap, ägg, salt och peppar. Häll i formen. 
4. Ugnsbaka mitt i ugnen ca 30 minuter, tills äggstanningen stelnat. Låt svalna och strö över rucola och ev sparrisknoppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej