Blomkålsgratäng

Publicerad 2013-01-31 20:21:00 i Mat & Bak,

Häromdagen bjöd goaste Mahlin mig på lunch. Svårt och sluta äta! Jag var tvungen att laga den här hemma också..
 
 
Till 4 personer:
Dela ett stort blomkålshuvud, eller två mindre i mindre buketter. Koka tills det börjar mjukna, lite motstånd ska det vara. Häll av det mesta av vattnet men spara någon dl till såsen.
 
Klipp 2 baconpaket i små bitar och stek knapperstekt, låt rinna av på hushållspapper.
 
Såsen:
Smält en stor klick smör i en kastrull, häll i mjöl tills det tjocknar. Häll på lite mjölk och vattnet från blomkålen. Jag tog även i grädde tills jag fick den tjockleken på såsen jag ville ha, men vill du bara använda mjölk går det bra. Låt koka upp. Vitpeppar och salt efter smak.
 
Smörj en ugnsäker form, häll i allt och toppa med ost. Gratinera i 200 grader tills osten smält. Jag gillar när osten får lite gyllenbrun färg.
 
Du kommer inte bli besviken! ;) Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej