Höggravid?

Publicerad 2013-08-11 09:32:00 i Min bebis,

Jag var hos barnmorskan i onsdag, då var jag i vecka 31+3. Så lugnande att få höra barnets hjärtljud ♥ Magen växer på fint och jag håller mig till kurvan. Jag har gått upp ca 12,5 kilo. Jag var nyfiken och frågade barnmorskan när man räknas som höggravid men det kunde hon inte svara på :/ Jag googlade lite men det är så olika svar, allt från vecka 28 till 35..
Jag börjar svanka lite mer med ryggen, känner mig smått andfådd på promenader och hela magen spänner sig så det blir jobbigt och gå. Inte så ovanligt att det blir så tydligen. Jag känner ibland att det är jobbigt att sitta eller böja sig, men inte på grund av att magen är i vägen utan bebisen tar emot på revbenen. Häromdagen fick jag flimmer/synbortfall i ena ögonbrån, typ som innan migränanfall men fick ingen huvudvärk eller så..lite knepigt men det gick över efter en stund och jag har inte fått något liknande igen. Ja men för övrigt mår jag bra :) Jag känner mig i alla fall inte höggravid än, så det är skönt ;) Men snart är jag där, tänkt! ♥
 
Jag hittade den här på nätet, kul :P
 
Du vet att du är höggravid när...
  1. din sambo väcker dig och ber dig varje natt att lägga dig längre bort för att du snarkar.
  2. sambon måste parkera om bilen på nytt för att du ska kunna komma ut.
  3. du är nära att skära dig varje gång du ska raka dig nertill och du ser inte längre tårna.
  4. det inte längre hjälper att “smita förbi” folk sidledes då du är bredare så än framifrån.
  5. det känns som om du har sprungit en mil när du gått upp för en trapp.
  6. när du är rädd att kissa på dig när du nyser/hostar.
  7. du tappar något på golvet och låter det ligga för att processen med att plocka upp det är för omständig.
  8. när du behöver hjälp för att komma upp ur sängen eller soffan.
  9. när du måste kissa igen så fort du rest dig och trott att du var färdig.
  10. när du flåsar och flämtar som en valross efter att ha fått upp dragkedjan på skorna och måste sätta dig ner efter för att få blod i huvudet och få bort den lila färgen från ansiket.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej