Åsas enkla räksoppa

Publicerad 2012-11-21 16:39:00 i Mat & Bak,

Fick detta recept av en arbetskamrat, enklare soppa men så god har jag nog aldrig gjort :)
 
4-6 personer
  • 4 medelstora morötter
  • 5 dl creme fraiche
  • 1 stor räkost
  • 1 l fiskbuljong (ca 2 tärningar i 1l vatten)
  • räkor
  • salt och peppar
 
Riv morötterna och fräs i en gryta 5-10 minuter. Häll i de övriga ingredienserna (ej räkor) och låt allt blandas och koka ihop. Salta och peppra efter smak. Ha i räkor vid servering.
 
Du kan även ha i kräftstjärtar eller fisk för att variera soppan. Den är väldigt mättsam får jag säga :)
 
Till detta bakade jag ett vitlöksbröd, receptet finns tidigare i bloggen..
 
Jag gjorde även parmesanchips, min syster tyckte det smakade som den smälta osten som kommer utanför när man gör varma mackor i ett järn..så gillar du det så gillar du det här ;) hehe
 
Parmesanchips
Sätt ugnen på 200grader. Riv osten och lägg högar på ett bakplåtspapper. Ställ in i mitten av ugnen i några minuter.
 
 
Puss Lina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej