Lax med tomat och pesto

Publicerad 2012-05-28 15:18:00 i Mat & Bak,

Innan ni får receptet så måste jag bara nämna att Mahlin och jag fick GODKÄNT på nationella i matte b!! Känns så jävla skönt! :D

Testade ett recept från jättens reklamblad, jättegott :)

För 2-3 personer
:

  • 2-3 portionsbitar lax
  • 2 portioner pasta (jag köpte en förp färsk pasta)
  • 2 tomater
  • ½ rödlök
  • 1 msk grön pesto
  • ½ dl gröna eller svarta oliver
  • ca 30 gram babyspenat (jag använde färsk)
  • 1 msk smör eller margarin
  • salt och peppar

  1. Tina laxen (om du inte köpt färsk såklart).
  2. Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.
  3. Under tiden pastan kokar, skär tomaterna i bitar. Skala och skiva löken tunt.
  4. Rör ner peston i den varma pastan och rör därefter ner tomater, lök, oliver och spenat i pastan. Smaka av med salt och peppar.
  5. Stek laxen i matfettet ca 3 min på varje sida. Krydda med salt och peppar.
  6. Servera laxen direkt med pestopastan.

Puss Lina