Äntligen fredag

Publicerad 2012-03-09 20:03:09 i Mat & Bak,

Fredagens kvällsmiddag blev så gött! Jag låter bilderna tala för sig själva ;)




Jag har även hunnit med att baka idag. Eftersom snön kom tillbaka passa jag på med saffransbullar ;) Blev jättegoda!

SAFFRANSBULLAR 40st
Ingredienser:
50 g jäst för söta degar
100g smör eller margarin
5 dl mjölk
1 dl strösocker
½ dl vit sirap (jag tog ljus sirap som jag hade hemma)
½ g saffran
2 krm salt
12-13 dl vetemjöl

Fyllning:
100 g smör eller margarin
1½ dl kokosflingor
1 dl ljust muscovadoråsocker (jag använde farinsocker)

Ägg till pensling

Tillagning:
Smula jästen i en skål. Smält matfettet i en kastrull . Tillsätt mjölken och värm till ca 35 grader. Häll degspadet över jästen och rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, sirap, saffran och salt. Arbeta in vetemjöl tills degen släpper skålens kanter. Låt jäsa under duk i 20-30 min.

Blanda samman ingredienserna till fyllningen. Ställ ut formar på plåtar. Skeda upp degen i formarna. Pensla med uppvispat ägg. Gör ett håll till varje bulle med ett finger och klicka fyllningen i hålen. Låt jäsa i 20 min på dragfri plats. Grädda mitt i ugnen i 250 grader i ca 8 min. Låt svalna på galler. Dofta över lite florsocker innan serveringen.

Bon apetit och trevlig helg på er! :) Lina

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-03-10 06:28:44

Du hade la tänkt bjuda mig på en bulle idag va? Puss

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-03-10 06:30:19

Mitt namn ville ej komma med. Syrran M såklart

Postat av: Lina

Publicerad 2012-03-10 10:16:14

Haha självklart ;D En fika efter träningen kanske? Puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej