Jordärtskockssoppa med vitlöksbröd

Publicerad 2012-04-29 18:34:44 i Mat & Bak,

Vitlöksbrödet blev knaprigt utanpå och luftigt inuti, perfekt till soppan!

Får tacka Caroline för ännu ett gott recept på bröd :)

Vitlöksbröd
20 g jäst
2 dl ljummet vatten
2 vitlöksklyftor
½ tsk salt
Vetemjöl
Sesam frön

Fyllning:
2 msk rumsvarmt smör
1 pressad vitlöksklyfta
lite salt
Blanda detta i en skål, o ställ åt sidan.

Lös jästen i vattnet, tillsätt salt o vitlök. Ha i mjöl till en halv kladdig deg. Låt jästa i 30 min.
Kavla ut degen lite lätt. Fördela smöret på degen o forma den sedan till en avlång baguett (jag rulla ihop den) strö på sesamfrön. Jäs i 30 min. In i 20 min på 225 grader. :)


Jordärtskock-och blomkålssoppa
½ blomkål
2 jordärtskockor
1 vitlök
½ lök
1 grönsaksbuljong
3 dl grädde
en skvätt vatten eller mjölk
salt och peppar

(Jag gjorde soppan direkt i en kastrull, underlättar när du mixar soppan)

Dela blomkål + jordärtsk i små bitar. Fräs tillsammans med löken i några minuter.
Häll på grädde + vatten eller mjölk och grönsaksbuljongen.
Salta och peppra. Låt koka upp och mixa till den konsistens du vill ha. Klart!

Puss /Lina

Kommentarer

Postat av: Mahlin

Publicerad 2012-04-30 07:21:05

Blev soppan lyckad oxå?

Roligt o testa på lite nytt emellanåt!

Postat av: Lina

Publicerad 2012-04-30 14:30:32

Hej, det är soppan vi hade när vi firade nyår ihop ;) Den är svingod! :)



Puss Lina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej