Äppelkaka m mandelmassa

Publicerad 2012-04-24 21:29:47 i Mat & Bak,

Idag hade Chris lönesamtal på jobbet :) Han fick höjt sin lön med 1000kr! Bra jobbat min älskling :) Det minsta jag kunde göra var att baka en äppelkaka. Gjorde en annan variant som jag hittade på nätet..

Sandra kom hit på besök, hon tyckte kakan blev krämig och god! Jag blev riktigt nöjd :) Glömde dock florsockret som vanligt :P

Ingredienser:

2 ägg
2 1/4 dl socker
50 g smör
1 1/2 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
ca 250 g äpplen (2-3 st)
150 g mandelmassa

Garnering: florsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och häll i mjölken. Låt det koka upp. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i äggsmeten växelvis med den varma mjölkblandningen till en slät smet. Skala äpplena och riv dom grovt. Rör ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad rund form, ca 24 cm i diam. Riv mandelmassan och fördela den över. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 45-50 min. Sikta över lite florsocker. Servera som den är eller med lite vaniljglass, vispad grädde eller vaniljsås till.

/Lina

Kommentarer

Postat av: Mahlin

Publicerad 2012-04-28 08:55:13

Den var god!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej