JULGODIS

Publicerad 2010-12-23 11:15:10 i Mat & Bak,

Jag tänkte dela med mig två recept av julgodiset jag har gjort i år. FAVORITERNA!

MOSTERS KNÄCK, ca 70 st.

50g mandel
50g smör
2 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
2 msk honung
1 tsk vaniljsocker

Koka i tjockbottnad kastrull, ca 30 min. Rör ner den hackade mandeln och lägg i formar. Skulle smeten stelna innan ni är klara, värm upp den igen.

* Kulprov: Häll några droppar smet i iskallt vatten. Går den att rulla till en kula är smeten färdig!



SNICKERSBITAR

1 burk jordnötssmör 200g
2 dl sirap
1 dl strösocker
Värmes och blandas väl i kastrull.

Tillsätt
1 dl kokos
1 tsk vaniljsocker
9-10 dl cornflakes (jag använder k-special) krossa lätt.

Rör om och blanda väl. Bred ut i en långpanna (ca halva pannan).
1 ljus eller mörk blockchoklad 200g. Smält chokladen och bred över. Låt stelna och skär i bitar. Det går att förvara i kylskåp, men håller längre i frysen.

Lycka till! /Lina

PS. Jag måste bara säga, efter att ha sett några få avsnitt av julkalendern i år verkar den faktiskt ha en viss charm.  Börjar kanske gå åt rätt håll igen ;) Ha de så underbart, DAN FÖRE DAN!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej